top of page
Foto van schrijverPLEQ

Onderzoek: Effect van Campusfaciliteiten op Studiesucces

Bijgewerkt op: 18 nov.

Slenterend van verdieping naar verdieping op zoek naar een studieplek. Voor menig student een maar al te bekend verhaal. In mijn tijd als student en vervolgens docent bij de HvA zag ik veel uitdagingen in het ruimtegebruik op campus. Dit is een probleem die meer studenten ervaren. De kwaliteit van studiefaciliteiten wordt al sinds 2016 genoemd als grootste probleempunt bij studenten in het NSE. Maar hoe ziet dit probleem er nu eigenlijk uit? En wat kun je eraan doen? In deze Blog bekijken we de cijfers en interviews met studenten.


Nieuwsartikelen met klagende studenten

Ook komt dit probleem geregeld in het nieuws. In verschillende Nederlandse universiteiten wordt de drukte op studiefaciliteiten voornamelijk een groeiend probleem tijdens tentamenweken. Zo bericht het AD dat studenten in de universiteitsbibliotheek op De Uithof en aan De Drift letterlijk moeten strijden voor een studieplekje, vooral tijdens de tentamenperiodes.

Studieplek in de VU

"Als je om tien over negen komt, wordt het al heel lastig om een zitplaats te vinden," zegt masterstudent Finance Fransje Puts (23).

"Wat studenten daarom nu doen is dat ze wachten tot de deuren opengaan, een plek bezet houden in de bibliotheek en daarna pas gaan ontbijten of koffiedrinken." Het lijkt een strijd om beperkte ruimte te zijn, vergelijkbaar met Black Friday. Lees meer


Aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) is het niet anders, zoals gemeld door Het Parool. Tijdens tentamenweken klagen studenten over de drukte op studieplekken, en zelfs vroeg op de ochtend is het al moeilijk om een plek te vinden.

UVA gebouw drukte
"Waarom opent de UvA geen extra locaties in de weekenden voor de tentamenweken?," vraagt Puts zich af. Lees meer

Zelfs buiten de grote steden wordt de drukte op studiefaciliteiten vooral in de universiteitsbibliotheken (UB's) gevoeld. Trajectum meldt dat de HU-bibliotheek op Padualaan 99 in Utrecht tijdens de tentamenperiode te maken heeft met een recordaantal bezoekers.


'We zien nu een enorme piek in de cijfers en ik verwacht dat het nog drukker wordt wanneer de tentamens beginnen,' zegt Najat Mousslih, front-officemedewerker van de bibliotheek. Lees meer Paradoxaal genoeg staan collegezalen en andere ruimten en gebouwen soms leeg, terwijl studenten moeite hebben om studieplekken te vinden.


Als reactie op de toegenomen drukte, opent de HU-bibliotheek tijdens de tentamenweek 's zondags als proef. Studenten moeten steeds vindingrijker worden bij het vinden van rustige studieplekken.


Paul Groß, een Master student in Big Data Engineering aan de Universiteit van Amsterdam, heeft ook het tijdsafhankelijke verloop van de drukte opgemerkt en benadrukt hoe het studieplekkengebruik in de loop van een periode evolueert.


"Het hangt af van het tijdstip in de periode; aan het begin van de periode zijn er veel vrije plekken beschikbaar. Als je nieuw bent, heb je meestal nog geen 'vaste plek' waar je naartoe gaat, dus het kan lastig zijn om een geschikte studieplek te vinden. Vooral als jouw favoriete plek bezet is, kan het vervelend zijn om alternatieven te vinden, want je wilt je tijd besteden aan studeren en niet aan rondzwerven in het gebouw." Paul Groß; Master student in Big Data Engineering

Dit illustreert hoe de drukte in studiefaciliteiten kan variëren, met rustige momenten aan het begin van een studieperiode die geleidelijk overgaan in een grotere vraag naar studieplekken naarmate de deadlines naderen.


Welke maatregel zou volgens u het effectiefst zijn om de drukte tijdens tentamenweken te verminderen?

  • Meer studieruimtes openen

  • Verlengde openingstijden

  • Betere planning en benutting van bestaande ruimtes

  • Implementatie van een reserveringssysteem


Het Belang van Studiefaciliteiten voor Studiesucces

Onderzoek uit Noorwegen toont overtuigend aan dat de kwaliteit van studieomgevingen en faciliteiten een aanzienlijke invloed heeft op het succes en de tevredenheid van studenten (bron: link). Eveneens wijst Fins onderzoek uit dat terwijl docenten veel waarde hechten aan les faciliteiten, studenten juist de nadruk leggen op sociale ruimten en de toegankelijkheid van de campus (bron: link). Bovendien blijkt uit een studie uit het Verenigd Koninkrijk dat de perceptie van de kwaliteit van studiefaciliteiten een aanzienlijke aantrekkingskracht heeft op nieuwe studenten. (bron: link).


Interessant is dat het niet kunnen gebruiken van studiefaciliteiten sterk in verband wordt gebracht met studie-uitval. Uit onderzoek van Researchned komt naar voren dat maar liefst 30% van de studenten die voortijdig stoppen met hun studie geloven dat deze uitval voorkomen had kunnen worden door de aanwezigheid van betere studiefaciliteiten. [link]


resultaten uitvalcijfers

Een effectieve studieomgeving kan aanzienlijk bijdragen aan verbeterde concentratie en productiviteit. Zoals Paul Groß, een Master student Big Data Engineering aan de Universiteit van Amsterdam, opmerkte:


"Het hebben van een studieplek waar je je comfortabel voelt, is een essentiële voorwaarde voor mijn studie succes. Ik ben sterk afhankelijk van een soort 'flow' tijdens het studeren, vooral bij het werken aan programmeeropdrachten, dus alles wat deze flow verstoort, heeft echt invloed op de kwaliteit van mijn werk.
Als ik een fijne, comfortabele ruimte heb, kan ik urenlang werken zonder mijn focus te verliezen. Maar als er veel lawaai is of mijn rug begint pijn te doen na een uur, heeft dit echt een impact."

Paul benadrukt hoe een comfortabele studieplek van vitaal belang is voor zijn studie succes, en hoe storende factoren zijn vermogen om zich te concentreren kunnen beïnvloeden. Dit onderstreept het belang van het vinden van de juiste studieomgeving die voldoet aan persoonlijke behoeften, wat kan leiden tot verbeterde studieresultaten en verhoogde productiviteit.


Resultaten van de Nationale Studentenenquête

Zoals al werd verteld klagen studenten al jaren over de geschiktheid van de studiefaciliteiten. In de Nationale Studenten enquête worden een reeks van vragen gesteld over studiefaciliteiten. Het feit dat deze enquête door 289.000 studenten wordt ingevuld, maakt dit een betrouwbare bron van informatie over studentennemingen.


In de onderstaande figuur is te zien dat de studentennemingen sterk verschillen tussen Universiteiten en Hogescholen. Dit is echter ook wel te begrijpen aangezien Universiteiten zich meer lijken te focussen op UB’s en studieplekken en Hogescholen meer op werkplaatsen. Dit is dan ook te zien in het verschil. Interessant is om te zien dat de mening langzamerhand consequent aan het stijgen is. Dit laat zien dat zowel hogescholen als Universiteiten het belang van studiefaciliteiten inzien en dat het verbeteren van studie faciliteiten zijn vruchten het afgeworpen.


statistieken VSNU Studiefaciliteiten

In de onderstaande figuur is de rating per universiteit te zien. Hierin is te zien dat dit patroon over heel Nederland plaatsvindt.


per universiteiten rating capus

🔔Praktische Tips voor het Verbeteren van Studiefaciliteiten

Het verbeteren van studiefaciliteiten is van cruciaal belang voor een effectieve leeromgeving. Hier zijn enkele praktische tips om de kwaliteit van studiefaciliteiten te verhogen:


  1. Goede informatievoorziening: Zorg ervoor dat studenten volledig op de hoogte zijn van de beschikbare studiefaciliteiten en hun locaties. Een duidelijke informatievoorziening draagt bij aan efficiënt gebruik van de ruimtes.

  2. Studenteninspraak en studentenpanel: Het betrekken van studenten bij het ontwerp en de evaluatie van studiefaciliteiten is essentieel. Door hun inbreng te waarderen, kunnen universiteiten en onderwijsinstellingen faciliteiten creëren die echt voldoen aan de behoeften van de studenten. Ook kan een kwalitatief onderzoek uitvoeren onder de studenten waardevolle inzichten geven. Door regelmatig steekproefsgewijs de meningen van studenten over studiefaciliteiten te peilen, kunnen onderwijsinstellingen trends identificeren en tijdig reageren op veranderende behoeften.

  3. Bezetting en benutting meten: Het bijhouden van de bezettingsgraad en benutting van studieplekken is belangrijk om overvolle of onderbenutte ruimtes te identificeren. Dit helpt bij het optimaliseren van de beschikbare ruimte.

  4. Flexibele gebruik van onderwijsruimten: Tijdens drukke periodes kan het aanbieden van onderwijsruimten als studieplek een oplossing zijn. Het voorkomen dat individuele studenten hele ruimtes voor zichzelf claimen is hierbij cruciaal.


Het implementeren van deze tips kan leiden tot verbeterde studiefaciliteiten en een betere algehele studie-ervaring voor studenten. Het waarborgt een omgeving waarin concentratie en productiviteit kunnen gedijen.


studenten panel meningen

Impact van PLEQ op studentennemingen

PLEQ is een oplossing die aanzienlijke verbeteringen kan aanbrengen in studiefaciliteiten en volledig aansluit op de behoeften van studenten. Deze app biedt een breed scala aan functionaliteiten die de studieomgeving naar een hoger niveau tillen.


Een van de belangrijkste kenmerken van PLEQ is de informatievoorziening. Studenten hebben via deze app direct toegang tot een overzicht van alle beschikbare studieplekken op de campus, inclusief realtime-informatie over de drukte op die locaties. Dit vereenvoudigt de zoektocht naar beschikbare plekken, wat niet alleen tijd bespaart, maar ook zorgt voor een gelijkmatigere verdeling van studenten over de faciliteiten.


PLEQ app
PLEQ in de Hand van een Student op Campus

Daarnaast biedt PLEQ, studenten de mogelijkheid om actief deel te nemen aan het verbeteren van de campus en studiefaciliteiten. Via een speciaal ontworpen studentenpanel kunnen ze waardevolle feedback verstrekken, wat wordt verzameld en gecommuniceerd naar campusmanagement. Op deze manier kunnen studenten direct bijdragen aan verbeteringen op basis van hun behoeften en ervaringen.


Bovendien maakt PLEQ het mogelijk voor studenten om voortdurend hun mening te uiten over de studiefaciliteiten via eenvoudige smiley-enquêtes en korte tekstvakken. Deze waardevolle input wordt verzameld en samengevat in het admin panel, waardoor campusmanagement altijd op de hoogte blijft van de behoeften en tevredenheid van studenten.

Wat betreft het beheer van studieruimten, maakt PLEQ gebruik van geavanceerde people counting sensoren om de drukte op de campus en de bezetting en benutting van individuele studieruimten te meten. Dit biedt zowel studenten als campusmanagement waardevolle inzichten in de beschikbaarheid van studieplekken en de bezettingsgraad van verschillende ruimtes.


Een ander opvallend aspect van de app is de mogelijkheid voor studenten om onderwijsruimten open te stellen als studieplekken en deze zelfs reserveerbaar te maken. Hierdoor ontstaat flexibiliteit in het gebruik van beschikbare ruimtes, vooral tijdens drukke periodes, en wordt voorkomen dat individuele studenten hele ruimtes voor zichzelf claimen.

Kortom, PLEQ biedt een allesomvattende en doeltreffende aanpak om studiefaciliteiten te optimaliseren, waarbij de stem van de student centraal staat en realtime-informatie en monitoring cruciale elementen zijn voor een succesvolle studie-ervaring. Met PLEQ worden de randvoorwaarden voor concentratie, productiviteit en tevredenheid van studenten optimaal ingevuld. Het is de ultieme tool voor studenten en campusmanagement om de studieomgeving te verbeteren en te moderniseren.


Voor meer informatie over het gebruik van data-analyse voor het optimaliseren van je studiefaciliteiten lees dan de volgende blog.


Marwan el Morabet, CTO - Omnia

Onderzoeker Smart Technologies HvA


marwan el morabet omnia
Marwan el Morabet, CTO @ Omnia

31 weergaven0 opmerkingen

Comments


Ontdek de PLEQ oplossing

Meer blogs?

Mis nooit meer een update

Bedankt!

Logo PLEQ

Abonneer op onze nieuwsbrief om alle updates en nieuws over PLEQ te ontvangen!

Bedankt!

bottom of page